De verhandeling die ik moest schrijven is hieronder te lezen:
Inleiding:
Deze verhandeling is geschreven voor het vak ecologie dat
wordt gegeven door de heer van Olphen. We moesten hiervoor korte filmpjes
kijken die gaan over het verbeteren van het milieu doormiddel van een
recycle-systeem. De filmpjes bevatten informatie over wat het probleem is hoe
het verandert kan worden en over wat de gevolgen zijn als dit niet gebeurt of
wel gebeurd.
Samenvatting The
Story of Stuff:
Alle spullen die we gebruiken gaan door een systeem, dit
systeem noemen we de materialen economie. Dit systeem valt onder een lineair
systeem. Dit systeem heeft een input en een output. Dus er gaan materialen en
grondstoffen het systeem in en er komt afval uit. Dit systeem zou geen
problemen op moeten leveren, maar omdat de grondstoffen van de aarde op kunnen raken
zal dit systeem hoe dan ook moeten veranderen. De laatste 3 decennia hebben we met z’n allen
al één derde van alle grondstoffen op de aarde gebruikt. In de Verenigde Staten
is nog maar vier procent van de originele bebossing over, en veertig procent
van de waterwegen zijn ondrinkbaar geworden. Het probleem van de Verenigde
Staten is dat ze meer gebruiken dan hun deel. De Verenigde Staten zijn vijf
procent van de totale wereldbevolking maar ze gebruiken dertig procent van de
natuurlijke grondstoffen die de aarde biedt. Wat de Verenigde Staten dus doet
om aan deze dertig procent te komen is grondstoffen ergens anders vandaan te
halen. Deze grondstoffen worden ontnomen van de derde wereld landen. De
regering van de Verenigde Staten vind dat de mensen die hier leven geen recht
hebben op deze grondstoffen ook al leven ze er al generaties lang.
Hierna wordt er energie in deze grondstoffen gestoken en
worden deze grondstoffen gemengd met giftige stoffen waardoor er giftige
producten ontstaan. Deze producten nemen we mee naar huis en daarna gooien we
ze weer weg. Deze producten kunnen we vaak goedkoop krijgen omdat de fabrieken
allerlei gezondheidsnormen onderdrukken. De mensen die in deze fabrieken zijn
ook alleen mensen die niet anders kunnen. Veel van deze mensen kwamen uit de
derde wereld landen die niet meer van de natuur kunnen leven omdat deze is
weggenomen van hun.
Het consumeren is het belangrijkste factor uit het hele
systeem. Er wordt maar één procent van alle producten nog gebruikt na zes
maanden. Dat betekent dat negenennegentig procent gewoon wordt weggegooid en
verbrand waardoor er nog meer gifstoffen de lucht in gaan. Na de tweede
wereldoorlog moest de economie weer op gang komen. Er was hiervoor een systeem
bedacht waardoor er zoveel mogelijk producten werden gemaakt en dat deze zo
snel mogelijk weer werden weggegooid. Reclame helpt dit systeem heel erg veel.
Door reclame worden de mensen gestimuleerd om nieuwe dingen te kopen, als ze
dit niet doen schamen ze zich omdat ze niet het allernieuwste product hebben.
Door al deze punten hebben we minder tijd om de dingen te doen waar we echt
blij van worden.
Recyclen is één van de oplossingen om te zorgen dat er
minder afval ontstaat en alle gifstoffen niet terug de lucht in gaan. Maar dit
is niet genoeg, veel stoffen kunnen niet worden gerecycled. Het hele systeem
zou moeten veranderen naar een recycle-systeem. Hierdoor wordt het probleem aan
de bron aangepakt en kan er een grote verandering plaatsvinden.
Samenvatting
The Story of Change:
Het probleem moet aan de bron worden aangepakt. De mensen
die dus de niet recyclebare producten kopen zijn niet het probleem. Deze mensen
kunnen er niets aan doen dat deze producten op de markt zijn en dat ze niet
goed kijken naar wat ze kopen. De mensen die deze producten op de markt brengen
zijn het probleem. Als deze producten niet op de markt komen kunnen ze niet
verkocht worden. Er zijn 3 dingen die moeten gebeuren om dit te veranderen. Ten
eerste moet er een idee komen dat voor verandering zorgt voor iedereen. Dit
idee moet niet slap zijn maar een ijzersterk idee. Ten tweede moet er voor een
grote groep aanhangers worden gezorgd. In je eentje verandering aanbrengen
wordt lastig maar met een grote groep bereik je veel meer. Vroeger was het heel lastig om mensen te bereiken maar
tegenwoordig kan je iedereen bereiken in weinig tijd. Als laatste moet er actie
worden ondernomen. Door in één keer met z’n allen een grote actie te houden
bereik je veel. En iedereen kan hieraan meewerken op zijn eigen manier.
Samenvatting The Story of Solution:
Als mensen zich gaan focussen op het oplossen van een
probleem kan een verandering heel snel plaatsvinden. Alleen tegenwoordig
richten we onszelf op het richten van de verkeerde problemen. We richten ons
vooral op het doel ‘meer’. Dit gaat ten koste van de gezondheid en het milieu.
Maar eigenlijk zouden we ons moeten richten op het doel ‘beter’. Duurzame
producten en diensten maken en creëren zou veel gezonder zijn voor de economie
en ook voor het milieu. Er zijn tegenwoordig 2 partijen die allebei een heel
verschillende oplossing hebben. De eerste partij wil cadeaubonnen uitreiken bij
elke keer dat je recyclet, maar hierdoor gaan mensen meer spullen kopen
waardoor er meer wordt gemaakt en weggegooid. De tweede partij zegt: genoeg is
genoeg. Zij houden een campagne om een andere manier van verwerken te bedenken
die niet slecht is. De tweede partij zorgt dus echt dat er iets gaat
veranderen. Als de mensen dus samenwerken, kunnen ze problemen veel makkelijker
uit de weg gaan en het doel om te streven naar ‘beter’ wordt eerder bereikt.
Methode:
Deze samenvattingen zijn geschreven aan de hand van de
informatie die te vinden is in het boek: succesvol studeren, communiceren en
onderzoeken van Van Glabbeek. Om te beginnen heb ik alle filmpjes gekeken.
Daarna heb ik ze nog is bekeken en alle belangrijke dingen genoteerd. Zo kreeg
ik de belangrijkste punten eruit en kon er zo een verhaaltje van maken.
Resultaten:
Verschillen:
·
In elk filmpje wordt een klein deel van het probleem
toegelegd.
·
Ook in elk filmpje wordt er een andere oplossing
gegeven over hoe er verandering kan plaatsvinden.
·
Het ene filmpje is meer over het probleem in het
geheel en de andere filmpje is dan weer een nadere toelichting op één van de
benoemde problemen.
Overeenkomsten:
·
De filmpjes zijn activerend, ze willen ervoor
zorgen dat de mensen in actie komen.
·
Ze laten een fout zien en hoe deze opgelost kan
worden.
·
Recyclen staat in elk filmpje op nummer één.
·
Er wordt verduidelijking gegeven doormiddel van
plaatjes.
·
Er worden percentages genoemd om een beter idee
te krijgen over hoe erg het is.
·
Er worden goede en slechte oplossingen weergeven
en deze zijn nader toegelicht.
Conclusie:
In de filmpjes wordt er vooral gericht op de ‘Mens’ en het
‘Milieu’. Deze kwadranten worden extra naar voren gebracht omdat ze steeds
laten zien hoe de het milieu verbeterd kan worden. En als het milieu dan
verbeterd is, word de leefomgeving voor de mens ook veel gezonder omdat deze
gifstoffen er dan ook niet meer of minder zijn.
Het kwadrant ‘MARKT’ wordt belicht omdat ze het erover
hebben dat wanneer mensen ervoor zorgen dat iets niet meer op de markt is dit
niet meer gekocht kan worden. Dus als er alleen maar recyclebare producten
worden geleverd. Kunnen mensen geen niet-recyclebare producten meer kopen.
Naar het kwadrant ‘Technologie’ wordt iets minder gekeken.
Het wordt vooral belicht door te zeggen dat door de moderne technologie het
communiceren veel gemakkelijker is geworden. Dit heeft zijn voordelen maar de
nadelen zijn dat met reclames en social media een bepaalde standaard wordt
gelegd. Mensen moeten een bepaald product hebben of ze gaan zich schamen omdat
ze er niet bij horen.
Bronnen:
Reflectie:
Het geheel is erg duidelijk. Er is goed onderscheid gemaakt
tussen de belangrijke en minder belangrijke aspecten uit de filmpjes. De juiste
informatie komt terug in de samenvattingen. Deze informatie staat in goede
chronologische volgorde en is als een goed geheel geschreven.
Ook is er goed gebruik gemaakt van de indeling zoals deze is
beschreven in ‘Succesvol studeren’ van Noortje Glabbeek. Er zijn veel
overeenkomsten en verschillen waarvan uiteindelijk ook een goede conclusie
wordt getrokken.
Een goede verhandeling die naar mijn mening aan alle eisen
voldoet!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten