·
Situatie: We zijn begonnen met de ideefase met 60
a3´tjes te tekenen. Daarna hebben we een morfologische kaart gemaakt en 6
integrale ideeën. Van deze integrale ideeën hebben we spuugmodellen gemaakt. Om
aan te tonen welke 3 integrale ideeën het beste waren hebben we een
wegingsmatrix opgesteld.
·
Taak: De taak in de ideefase was vooral het
schetsen van ideeën. In de ideefase moesten we al onze ideeën in kaart brengen en samenvoegen.
Na het schetsen hadden we de taak om alles te convergeren.
·
Activiteit: Eerst hebben we 60 a3´tjes gemaakt met al
onze ideeën. Van al deze ideeën hebben we de beste en meest toepasselijke
ideeën eruit gehaald en in onze morfologische kaart gezet. Uit deze
morfologische kaart konden we dan weer informatie halen om onze integrale
ideeën te laten voldoen aan de eisen en wensen. Van deze 6 integrale ideeën
moesten we er 3 uitkiezen, om deze uit te kiezen hebben we een wegingsmatrix
gemaakt om te kijken welk idee het beste voldoet aan onze eisen en wensen. Om
onze integrale ideeën beter te visualiseren hadden we voor alle 6 de ideeën een
spuugmodel gemaakt.
·
Resultaat: Het resultaat
zag er goed uit, alleen moesten we sommige ideeën en tekeningen iets
uitgebreider maken. Door het uitgebreider maken van de tekening wordt het idee
veel duidelijker. Het moest op een soort strip gaan lijken waar je in 1
oogopslag meteen een verhaal leest. Voor de rest was onze presentatie goed en
fris en werden onze integrale ideeën leuke oplossingen gevonden.
·
Reflectie: De integrale ideeën moeten verder
uitgewerkt worden. De tekeningen moeten duidelijker zijn en meer functies
bevatten. Dit kan je doen door Kleine tekeningentjes ernaast te maken die het
verloop van het ontstaan van het product aangeven.
- Specifiek; De doelstelling is eenduidig omdat het aangeeft wat ik wil
gaan doen en hoe.
- Meetbaar; Dit is meetbaar door de tekeningen van de vorige ideefase te
vergelijken met de tekeningen van de komende ideefase.
- Aanvaardbaar; Door meer tijd in te plannen voor het tekenen van de
integrale ideeën heb je meer tijd om een nette en duidelijke tekening te
maken en er zoveel mogelijk details in te zetten.
- Realistisch; Het doel is goed haalbaar want als er meer tijd in
gepland wordt en goed oplet bij de lessen van meneer Bouwens zouden mijn
vaardigheden moeten stijgen en door meer tijd in te plannen kan je
rustiger werken.
- Tijdgebonden;
In de volgende ideefase zou dit al goed moeten zijn omdat we dan al veel
meer lessen handtekenen hebben gehad en het plannen ook al veel beter zou
moeten zijn.
·
Toepassing: In deze fase heb
ik geleerd dat wanneer je het heel druk hebt dat je heel veel aan je planning
hebt. Ook dat het schetsen snel moet gebeuren en ideeën bedenken sneller gaat
onder tijdsdruk.
·
Hyperlinks:
A3 schetsen: Link
morfologische kaart: Link
Integrale ideeën: Link
spuugmodellen: Link
Wegingsmatrix: Link
presentatie ideefase: Link
,
Geen opmerkingen:
Een reactie posten