STARRT Strategische fase

  • Situatie: De opdracht voor deze fase was eigenlijk het maken van een verslag. Dit verslag had allerlei eisen waardoor al je onderzoeken meteen  gedaan waren. Het belangrijkste aan het verslag vond ik toch wel het onderzoek naar Dorel zelf en naar de concurrenten van Dorel.
  • Taak: De strategische fase kwam bij ons groepje best moeilijk op gang maar omdat we met het groepje de taken verdeelden hadden we eigenlijk allemaal de taak om leiding te geven en te onderzoeken. Het was eigenlijk dat als iemand iets had opgezocht dan werd er meteen feedback op gegeven en als iemand dacht dat er nog wat moest gebeuren werd dit in onze planning gezet wie wat ging doen. 
  • Activiteit: Eerst hebben we een duidelijke planning gemaakt. Daarna zijn we begonnen aan  een mindmap en het creëren van zoekvelden. Ook hebben we een duidelijke centrale onderzoeksvraag opgesteld die weer onder te verdelen is in deelvragen. Daarna hebben we een onderzoek gedaan over wat de mogelijkheden zijn van Dorel. Omdat dit al deels gedaan was bij de zoekvelden was dit niet meer zo ingewikkeld. Daarna hebben we nog een onderzoek gedaan naar de concurrenten van Dorel zelf en het voor het grootste deel beantwoorden van de deelvragen en afronden van het verslag.
  • Resultaat: Het resultaat was goed. We kregen een GO van John van Dijk(onze opdrachtgever) en hij had geen vragen over ons productidee en was benieuwd naar het eindresultaat.
  • Reflectie: Mezelf meer richten op het productidee en minder op het verslag. We hadden ons heel erg gericht op het verslag waardoor we ons productidee bijna waren vergeten. Door onze planning kwamen we hier op tijd achter maar we moeten er zeker voor zorgen dat het productidee in de volgende fase op nummer 1 staat door het zo vroeg mogelijk in onze planning te zetten. 
  • Specifiek; De doelstelling is zeer eenduidig omdat er wordt aangetoond dat ik het productidee op nummer 1 wil zetten door het vroeger in onze planning te zetten. 
  • Meetbaar; Door een planning die logisch is naarmate de belangrijkheid van de opdracht, dit kan je dus meten door te kijken in de planning of dit klopt.
  • Aanvaardbaar; door een goede afweging te maken tussen de belangrijkheid van de opdrachten ga ik proberen mijn planning zo te maken dat het heel overzichtelijk is en het me steeds makkelijker maakt om dingen te doen en te weten wanneer iets af moet. 
  • Realistisch; Het doel is goed haalbaar omdat je bij elke fase een planning kan maken kan je jezelf goed trainen om deze steeds beter te maken en te zorgen dat de planning zo wordt dat ik niet moet nadenken over wat er belangrijk is dus tijd bespaar voor andere activiteiten. 
  • Tijdgebonden; Deze planning is zeer belangrijk dus aan het eind van Blok 2 zou deze dus al aan een redelijke kwaliteit moeten voldoen. Met redelijke kwaliteit bedoel ik dat er duidelijke datums bij staan en de belangrijkheid van opdrachten in orde is. 
  • Toepassing: Deze fase was een groot leermoment voor mij omdat dit mijn eerste strategische fase was en het best wel een tijddruk was. Ik heb er zeker van geleerd dat een goede planning heel belangrijk is en hierdoor hebben wij onze strategische fase op tijd afgekregen.
  • Hyperlinks:  
Excursie Dorel: link
Mindmap: link
Zoekvelden: link
Hoofdvragen en Deelvragen: link
Elevator pitch: link
Verslag strategische fase: link


Geen opmerkingen:

Een reactie posten